fbpx

"Klachten zijn een vriendelijk signaal van je lichaam om te laten zien dat er iets niet goed gaat."

Ik geef iedere maandagavond een online les via zoom

Ik geef 3  verschillende yogalessen en een aantal keer per jaar een meditatiecursus. Alle uitgebreide informatie vind je onderaan de pagina. Er zijn yoga matjes en andere materialen beschikbaar. Natuurlijk mag je ook je eigen yoga mat meenemen, als je dat prettiger vindt. Het is belangrijk om makkelijk zittende kleding aan te trekken en  laagjes zodat je iets aan of uit kunt doen als je het warm of koud krijgt. Ervaring is niet nodig, je kunt op ieder gewenst moment lessen volgen.

Als je hieronder in het rooster op “boek nu” klikt, kun je jezelf vrijblijvend inschrijven. Of via momoyoga.nl/dharana. Er is ook een app van momoyoga beschikbaar waardoor het nog makkelijker is om te boeken en te kijken naar het rooster. Als je een les wil meedoen dan klik je op boek nu, dan betaal je via ideal en dan kun je jezelf inschrijven in de les. En daar vind je wat er nog meer mogelijk is. Ook verzorg ik, in overleg, lessen op locatie of privé lessen.

De lessen worden gegeven aan de boldijk 6 in Halle, bij de Boldiek. En bij warm weer worden de lessen buiten gegeven op dezelfde locatie. Dat kun je altijd in het lesrooster vinden.

Via onderstaande knoppen kun je jezelf vrijblijvend inschrijven in mijn systeem of als je al ingeschreven bent klik je op de knop boeken.

Wat is mediteren?

Mediteren is een techniek om je geest en lichaam rustig te maken en je vrij te maken van stress. Met regelmatig mediteren bereik je geestelijke en lichamelijke rust en ontspanning. Iedereen kan mediteren leren. Er zijn heel veel onderzoeken gedaan naar de resultaten van het mediteren. Een paar voordelen zijn: minder last van angst, creatiever, beter slapen, werkt goed tegen depressies en burn-out. Je krijgt meer zelfvertrouwen, je hebt meer energie over aan het einde van de dag. Je gaat leren dat je niet je gedachtes bent. Je blijft minder hangen in dingen en gaat steeds minder beren op de weg zien. Je kunt daardoor meer loslaten en genieten.

Wat is yin yoga?

In de yin yoga lig je langer in dezelfde houding, meestal 2 a 5 minuten. Zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen. Het is de bedoeling dat je de houdingen doet op een grens van 70/80 procent in de yin yoga. Je gaat op zoek naar de juiste strekking en waar je toch comfortabel in kan blijven. De yin yoga oefeningen zijn heel fijn omdat je even niet intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam. Bij lichamelijke klachten heeft het ook een herstellende werking als je op een grens van 20 procent gaat zitten. Bijna alle houdingen zijn zittend of liggend. Je hoeft er niet lenig voor te zijn. Het gaat erom dat jij de strekking ervaart in jou lichaam. Het kan ook voor bijna alle leeftijden. Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant, gaat het er bij yin yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. Yin yoga is de manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken.

Wat is yoga nidra?

Yoga Nidra betekent letterlijk `yogaslaap`. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, heeft het niet met slapen te maken. Tijdens Yoga Nidra is je bewustzijn tussen waken en slapen, een staat die je normaal gesproken alleen bereikt in je diepe slaap. Een sessie staat gelijk aan vier uur slaap. Daarom voel je je na Yoga Nidra verfrist en uitgerust. Tijdens de yoga nidra word je door mijn stem door de verschillende fases van de beoefening geleid. Behalve diepe ontspanning, heeft Yoga Nidra ook tot doel om je onderbewustzijn op te schonen van diepgewortelde stress. Je zult misschien merken dat je beter en dieper slaapt, je kunt je beter concentreren, meer rust, creativiteit en energie hebt en dat je immuunsysteem sterker wordt. Daarnaast kan deze vorm van yoga helpen tegen angsten, depressie, burn-out en zelfs een te hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

De adem.

Het belang van een goede ademhaling

Na veel onderzoek blijkt dat de een goede ademhaling een hele waslijst aan positieve invloeden op het lichaam met zich meebrengt. Uw immuunsysteem wordt sterker, waardoor u minder bevat bent voor ziektes en temperatuurwisselingen. De bloeddruk wordt verlaagd, zonder invloed van medicijnen. Het verscherpt onze focus, het creatieve proces en zorgt voor een langere levensduur.

Mensen die met migraine en negatieve gevoelens kampen, zouden ook baat hebben bij een goede ademhaling. Kortom, door goed te ademen krijgt het brein een optimaal hoeveelheid zuurstof binnen om goed te functioneren en versterkt dit uw mentale helderheid.

Hoe herkent je een ontregelde ademhaling?
Wist je dat maar liefst 80% van de bevolking maar 30% van hun longcapaciteit gebruikt? Dat zijn grote cijfers. Om een ontregelde ademhaling te voorkomen, is het belangrijk om eerst te begrijpen wat wordt bedoeld met een slechte ademhaling. Spanningen, angst, oververmoeidheid en overbelasting kunnen de oorzaak zijn van een onregelmatig ademhalingspatroon. Hierdoor maakt ons lichaam de stresshormonen cortisol en adrenaline aan. Door deze hormonen kunt u last krijgen van benauwdheid, duizeligheid, prikkelingen in de ledematen, flauwvallen en zelfs pijn op de borst. Een ontregelde ademhaling is te herkennen aan de volgende punten:

Je ademt regelmatig door je mond
Je moet regelmatig zuchten en/of gapen
Soms voelt je je duizelig of licht in het hoofd
Je houdt je adem in of ademt onregelmatig
Je ademt oppervlakkig (niet door de buik)
Je ademt te vaak en snel
Tijdens het ademhalen maak je te veel geluid
Soms heb je ‘luchthonger’, waarbij je het gevoel krijgt alsof je niet diep genoeg ademt. Hoe vaak en diep je ademhaalt.

Copyrights © Dharana Zelhem / © handig! media 2018 All Rights Reserved - Photography @priscavisser - Algemene Voorwaarden en Privacy beleid