DHARANA ZELHEM


Wat is mediteren?

Mediteren is een techniek om je geest en lichaam rustig te maken en je vrij te maken van stress. Met regelmatig mediteren bereik je geestelijke en lichamelijke rust en ontspanning. Er zijn heel veel soorten meditaties. Ik richt me vooral op de mindfulness meditaties. Je aandacht elke keer terugbrengen naar waar jij wil dat hij is. Je adem volgen, opmerken als je afdwaalt en je aandacht weer terugbrengen. Dat is eigenlijk de hele oefening van het mediteren. En dan vooral zonder oordeel. Het gaat er niet om hoe vaak je afdwaalt maar dat je het opmerkt en je aandacht weer terug brengt bij de oefening. Keer op keer. Iedereen kan mediteren leren. Er zijn heel veel onderzoeken gedaan naar de resultaten van het mediteren. Een paar voordelen zijn: minder last van angst, creatiever, beter slapen, werkt goed tegen depressies en burn-out. Je krijgt meer zelfvertrouwen, je hebt meer energie over aan het einde van de dag. Je gaat leren dat je niet je gedachtes bent. Je blijft minder hangen in dingen en gaat steeds minder beren op de weg zien. Je kunt daardoor meer loslaten en genieten.

Wat is yin yoga?

In de yin yoga lig je langer in dezelfde houding, meestal 2 a 5 minuten. Zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen. Het is de bedoeling dat je de houdingen doet op een grens van 70/80 procent in de yin yoga. Je gaat op zoek naar de juiste strekking en waar je toch comfortabel in kan blijven. De yin yoga oefeningen zijn heel fijn omdat je even niet intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam. Wat voel ik en waar voel ik het? Ga ik gelijk over mijn grens heen of kan ik goed voor mezelf zorgen en er bewust onder gaan zitten. Hoe meer je op de mat je grenzen gaat leren kennen, hoe beter je het ook op gaat merken in je dagelijkse leven. Bij lichamelijke klachten heeft het ook een herstellende werking als je op een grens van 20 procent gaat zitten. Bijna alle houdingen zijn zittend of liggend. Je hoeft er niet lenig voor te zijn. Het gaat erom dat jij de strekking ervaart in jou lichaam. Het kan ook voor bijna alle leeftijden. De jongste in mijn les is 19 jaar en de oudste 87. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen. Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant, gaat het er bij yin yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. Je richt je op het bindweefsel en de gewrichten in het gebied waar je de rek voelt. Het is niet de spierkracht die ons fit maakt, het gaat juist om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Yin yoga is de manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken.

Wat is yoga nidra?

Yoga Nidra betekent letterlijk `yogaslaap`. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, heeft het niet met slapen te maken. Tijdens Yoga Nidra is je bewustzijn tussen waken en slapen, een staat die je normaal gesproken alleen bereikt in je diepe slaap. Een sessie staat gelijk aan vier uur slaap. Daarom voel je je na Yoga Nidra verfrist en uitgerust. Tijdens de yoga nidra word je door mijn stem door de verschillende fases van de beoefening geleid. Behalve diepe ontspanning, heeft Yoga Nidra ook tot doel om je onderbewustzijn op te schonen van diepgewortelde stress. Je zult misschien merken dat je beter en dieper slaapt, je kunt je beter concentreren, meer rust, creativiteit en energie hebt en dat je immuunsysteem sterker wordt. Daarnaast kan deze vorm van yoga helpen tegen angsten, depressie, burn-out en zelfs een te hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Ik ben helemaal verliefd op yoga nidra. Als ik moe ben en geen zin heb in yoga of meditatie ga ik lekker liggen en luisteren naar mijn yoga nidra tape. En de kracht van de intentie geeft mij ook een heel sterk gevoel. Hoe rustiger je geest is hoe dieper de intentie door kan dringen. De intentie maak je aan het begin van de nidra zodat je het zaadje plant en aan het einde maak je hem nog een keer zodat het zaadje op dieper niveau kan groeien. De intentie is iets wat je heel belangrijk vind en waar je echt in gelooft. Wat wil je echt voor jezelf? Een intentie is altijd positief en in de toekomstige tijd. Als je op zoek bent naar iets wat je diepe ontspanning kan brengen is dit een hele goede oefening. Zeker als je lichamelijk heel veel beperkingen hebt en er weinig andere dingen mogelijk zijn. Je hoeft alleen maar te liggen en te luisteren. Ik word al blij van het idee dat ik alleen door te liggen en te luisteren zoveel diepe ontspanning kan bereiken. Je kan onderaan deze pagina een link vinden voor mijn yoga nidra recording als het je wat lijkt. Wie weet past het bij je.

OVER MIJ

Mijn naam is Nanda van Londen. Geboren op 24 januari 1985. Ik woon in Zelhem met mijn man en twee dochters. In mijn vrije tijd hou ik ervan om gezellig met vriendinnen uit eten te gaan. En om te genieten van mijn gezin.

Ik ben altijd bezig mezelf te ontwikkelen op alle vlakken in mijn leven. Ik heb veel discipline en doorzettingsvermogen en deze eigenschappen hebben me gebracht tot waar ik nu sta.

Ik geniet van alles wat ik doe en vooral dat ik mensen kan helpen om ook meer rust en ontspanning te krijgen.

Ik hou ervan om goed voor mezelf te zorgen door middel van yoga en de juiste voeding voor mijn lichaam. Al blijft dat laatste wel een lastig dingetje aangezien de snoeppot mijn beste vriend is;)

Meer over mij

WAT KUN JE VAN MIJ VERWACHTEN!

Wat ik het allerbelangrijkste vind, is dat jij een manier gaat vinden waardoor je meer ontspanning kunt gaan voelen in jezelf. Dat je goed in slaap kunt komen en uitgerust wakker wordt. Dat je gaat leren hoe je op de juiste manier gaat ademhalen. Minder zorgen maken en meer genieten. Omdat ik vanuit eigen ervaring weet hoe belangrijk dat is. Ik geef meditatie, yin yoga en yoga nidra lessen in kleinere groepen(max 7 personen) omdat ik persoonlijke aandacht ook erg belangrijk vindt. Ik leer en inspireer je om de juiste balans en ontspanning te vinden. En dat doe ik door middel van meditatie, yoga en tips mee te geven tijdens mijn lessen. Je kunt je vrijblijvend inschrijven via https://www.momoyoga.com/dharana/register . Daar kun je alles vinden. Of kijk bij mijn blogs https://dharanazelhem.nl/blogs/ als je meer wilt weten over mij en wat ik interessant vindt.

“Investeren in jezelf is de beste investering die je kunt doen ♥”

                                                              

mijn thema's


Ontspanning – Opmerkzaamheid – Positiviteit – Lichaam
Geest – Gedachten – Geluk – Aandacht – Dankbaarheid

laatste nieuws

wat je wilt weten


Nieuwsbrief ontvangen


Copyrights © Dharana Zelhem / © handig! media 2018 All Rights Reserved - Photography @priscavisser - Algemene Voorwaarden en Privacy beleid