DHARANA ZELHEM


Wat is mediteren?

Mediteren is een techniek om je geest en lichaam rustig te maken en je vrij te maken van stress. Met regelmatig mediteren bereik je geestelijke en lichamelijke rust en ontspanning. Er zijn heel veel soorten meditaties. Ik richt me vooral op de mindfulness meditaties. Je aandacht elke keer terugbrengen naar waar jij wil dat hij is. Je adem volgen, opmerken als je afdwaalt en je aandacht weer terugbrengen. Dat is eigenlijk de hele oefening van het mediteren. En dan vooral zonder oordeel. Het gaat er niet om hoe vaak je afdwaalt maar dat je het opmerkt en je aandacht weer terug brengt bij de oefening. Keer op keer. Iedereen kan mediteren leren. Er zijn heel veel onderzoeken gedaan naar de resultaten van het mediteren. Een paar voordelen zijn: minder last van angst, creatiever, beter slapen, werkt goed tegen depressies en burn-out. Je krijgt meer zelfvertrouwen, je hebt meer energie over aan het einde van de dag. Je gaat leren dat je niet je gedachtes bent. Je blijft minder hangen in dingen en gaat steeds minder beren op de weg zien. Je kunt daardoor meer loslaten en genieten.

Wat is yin yoga?

In de yin yoga lig je langer in dezelfde houding, meestal 2 a 5 minuten. Zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen. Het is de bedoeling dat je de houdingen doet op een grens van 70/80 procent in de yin yoga. Je gaat op zoek naar de juiste strekking en waar je toch comfortabel in kan blijven. De yin yoga oefeningen zijn heel fijn omdat je even niet intensief hoeft te bewegen, maar juist de tijd kunt nemen voor je lichaam. Wat voel ik en waar voel ik het? Ga ik gelijk over mijn grens heen of kan ik goed voor mezelf zorgen en er bewust onder gaan zitten. Hoe meer je op de mat je grenzen gaat leren kennen, hoe beter je het ook op gaat merken in je dagelijkse leven. Bij lichamelijke klachten heeft het ook een herstellende werking als je op een grens van 20 procent gaat zitten. Bijna alle houdingen zijn zittend of liggend. Je hoeft er niet lenig voor te zijn. Het gaat erom dat jij de strekking ervaart in jou lichaam. Het kan ook voor bijna alle leeftijden. De jongste in mijn les is 19 jaar en de oudste 87. Je gebruikt je lichaam niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lichaam beter te voelen. Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant, gaat het er bij yin yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. Je richt je op het bindweefsel en de gewrichten in het gebied waar je de rek voelt. Het is niet de spierkracht die ons fit maakt, het gaat juist om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Yin yoga is de manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken.

Wat is yoga nidra?

Yoga Nidra betekent letterlijk `yogaslaap`. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, heeft het niet met slapen te maken. Tijdens Yoga Nidra is je bewustzijn tussen waken en slapen, een staat die je normaal gesproken alleen bereikt in je diepe slaap. Een sessie staat gelijk aan vier uur slaap. Daarom voel je je na Yoga Nidra verfrist en uitgerust. Tijdens de yoga nidra word je door mijn stem door de verschillende fases van de beoefening geleid. Behalve diepe ontspanning, heeft Yoga Nidra ook tot doel om je onderbewustzijn op te schonen van diepgewortelde stress. Je zult misschien merken dat je beter en dieper slaapt, je kunt je beter concentreren, meer rust, creativiteit en energie hebt en dat je immuunsysteem sterker wordt. Daarnaast kan deze vorm van yoga helpen tegen angsten, depressie, burn-out en zelfs een te hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Ik ben helemaal verliefd op yoga nidra. Als ik moe ben en geen zin heb in yoga of meditatie ga ik lekker liggen en luisteren naar mijn yoga nidra tape. En de kracht van de intentie geeft mij ook een heel sterk gevoel. Hoe rustiger je geest is hoe dieper de intentie door kan dringen. De intentie maak je aan het begin van de nidra zodat je het zaadje plant en aan het einde maak je hem nog een keer zodat het zaadje op dieper niveau kan groeien. De intentie is iets wat je heel belangrijk vind en waar je echt in gelooft. Wat wil je echt voor jezelf? Een intentie is altijd positief en in de toekomstige tijd. Als je op zoek bent naar iets wat je diepe ontspanning kan brengen is dit een hele goede oefening. Zeker als je lichamelijk heel veel beperkingen hebt en er weinig andere dingen mogelijk zijn. Je hoeft alleen maar te liggen en te luisteren. Ik word al blij van het idee dat ik alleen door te liggen en te luisteren zoveel diepe ontspanning kan bereiken. Je kan onderaan deze pagina een link vinden voor mijn yoga nidra recording als het je wat lijkt. Wie weet past het bij je.

De lessen starten weer vanaf maandag 23 november.

OVER MIJ

Mijn naam is Nanda van Londen. Geboren op 24 januari 1985. Ik woon in Zelhem met mijn man en twee dochters. In mijn vrije tijd hou ik ervan om gezellig met vriendinnen uit eten te gaan. En om te genieten van mijn gezin.

Ik heb geleerd om te gaan houden van de stilte en kan tegenwoordig ook heel goed alleen zijn. Ik laad mezelf op door te mediteren, bewust te ademen, een massage, een goed boek, yoga of lekker in de natuur te zijn.

Ik heb 7 jaar geleden een angststoornis gehad en nu kan ik zeggen dat ik daar super dankbaar voor ben.

Ik ben zorgzaam, gevoelig, introvert, enthousiast, een doorzetter, sportief, eerlijk en vooral creatief.

Ik ben altijd bezig mezelf te ontwikkelen op alle vlakken in mijn leven. Ik heb veel discipline en doorzettingsvermogen en deze eigenschappen hebben me gebracht tot waar ik nu sta.

Ik geniet van alles wat ik doe en vooral dat ik mensen kan helpen om ook meer rust en ontspanning te krijgen.

Ik ben verslaafd aan podcasts luisteren en boeken lezen omdat ik heel blij wordt van nieuwe dingen leren.

Ik zet iedere dag mijn wekker op tijd om te gaan wandelen/hardlopen/mediteren of om ademoefeningen te doen zodat ik in alles rust mijn dag kan beginnen zodat ik daar de hele dag profijt van heb.

Ik  hou van gezonde voeding, al blijft dat wel een lastig dingetje aangezien de snoeppot mijn beste vriend is;)

Ik probeer in alles het positieve te zien en overal van te leren.

Meer over mij

Meer over mij op beeld

1 op 1 coaching en meer…

Ik heb ontzettend veel geleerd vanuit mijn eigen proces en door alle cursussen en opleidingen die ik de afgelopen 7 jaar gedaan heb. En met die kennis en ervaring wil ik jou ook heel graag verder helpen. Ik zou het super leuk vinden om je te ondersteunen in je zoektocht naar een fijner en meer ontspannen leven.

Ik ga graag samen aan de slag om te gaan kijken waar het probleem zit of vandaan komt. We gaan samen kijken wat jou op dat moment het meest belemmerd of tegen houdt van alles wat je graag wil doen of zijn. En vanuit daar kunnen we langzaam op gaan bouwen doordat je bewuster gaat worden en door de mooie nieuwe inzichten die ik je mee geef. Ik vind het belangrijk om je tools en tips mee te geven zodat je er thuis zelf mee aan de slag kunt. Wat ik je graag wil leren is:

  • Manieren om beter en sneller te ontspannen
  • Hoe je van angst naar ontspanning gaat
  • Hoe je rust in je hoofd creëert
  • Hoe je beter in kunt slaap komen of minder vaak wakker wordt
  • Hoe je van negatief naar positief denken kunt gaan
  • Hoe je meer energie over gaat houden aan het einde van je dag
  • Hoe je beter over jezelf kunt gaan leren denken
  • Hoe je beter voor jezelf kunt gaan zorgen door andere keuzes te gaan maken

 

Ook geef ik wekelijkse yin en yoga nidra lessen in kleine groepen van max. 8 mensen omdat ik persoonlijke aandacht belangrijk vindt.

“Laat het in je gedachten regelmatig vakantie zijn.♥”

mijn thema's


Ontspanning – Bewustworden – Positiviteit – Lichaam
Geest – Gedachten – Voelen- Adem – Aandacht – Dankbaarheid

5 DINGEN WAAR IK IN GELOOF


 

1.Dankbaarheid werkt. Schrijf iedere avond 3 dingen op waar je dankbaar voor bent en merk het verschil.

2. Je mindset bepaalt ALLES in je leven. Hou hem positief.

3. Lezen en aan zelfontwikkeling doen brengt je ontzettend veel.

4. Van delen word je gelukkig. Zorg goed voor jezelf, dan kun je meer delen.

5. Mediteer, verander je adem en breng je aandacht naar binnen en voel de rust.

laatste nieuws

wat je wilt weten


Copyrights © Dharana Zelhem / © handig! media 2018 All Rights Reserved - Photography @priscavisser - Algemene Voorwaarden en Privacy beleid